تحولات لبنان و فلسطین

۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۴
کد خبر: 796343

یکی از اساتید دانشگاه با تأکید بر نقش دیپلماسی قرآنی در حوزه کتابت قرآن گفت: قرآن بستری برای شکوفایی هنرهای اسلامی است.

قرآن بستری برای شکوفایی هنرهای اسلامی است

به گزارش قدس آنلاین، غلامرضا راهپیما استاد دانشگاه و خوشنویس در سخنرانی خود در نشست تخصصی «قرآن کریم، میراث مشترک جهان اسلام در آیینه خوشنویسی» که شامگاه چهارشنبه (۷ اردیبهشت‌ماه) در مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار شد، گفت: خط می‌تواند زبان گفتار و بیان انتقال اندیشه در کلام باشد و امروز جلوه‌های زبان شناختی را مرهون کتاب آسمانی هستیم.

به گفته وی نسل جوان نیازمند نگاه تازه و نو در حوزه کتابت است.

راهپیما افزود: در طول تاریخ بشر تمدن‌های زیادی ظهور کرد و ایران در چهار راه تمدن‌های بشری بود و در ادوار مختلف تاربخی می‌توانست خاستگاه تمدن‌های بشری باشد.

وی اظهار کرد: کلام وحی منبع الهام هنرمندان است؛ هنر نوشتار بالاترین هنر در هنرهای تجسمی است.

راهپیما ادامه داد: خداوند دو عنصر مهم به بشر ارزانی داشت؛ یکی زبان برای انتقال اندیشه و دیگری دست برای انتقال اندیشه در حوزه نوشتار.

این استاد دانشگاه افزود: کلام وحی در حوزه نوشتار آوایی بی نظیر و زیباست و یک نظم آمیخته به نثر زیبا و قوی شمرده می‌شود.

وی در ادامه سخنانش، گفت: خوشنویسی تحریر کلام وحی را به بالاترین شکل ممکن در حوزه زیباشناسی در می‌آورد.

راهپیما مطرح کرد: در حوزه دیپلماسی قرآن، همه مسلمانان می‌توانند با کلام وحی در خطوط ثلث و ... حضور پیدا کنند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: ما در دیپلماسی قرآنی می‌توانیم وارد حوزه کتابت قرآن شویم و همه مسلمانان به آن اشراف داشته باشند. قرآن بستری برای هنرنمایی مسلمانان است.

وی ظهور اسلام و ورودش به ایران را بهترین نقطه عطف برای هنر خوشنویسی توصیف کرد.

تعامل و گفت‌وگو با زبان و بیان نو با مخاطبان 

محسن سلیمان، هنرمند، نقاش و خوشنویس از اصفهان نیز در ادامه این نشست، گفت: خط تصویر زبان برای همه فرهنگ‌هاست.  مهمترین ویژگی فرهنگ اسلامی مسئله خط و خوشنویسی است.

وی افزود: کتابت، تصویر قابل رویت از کلام خداوند است. قرآن متعلق به همه فرهنگ‌ها و جهانیان است و بیانی دارد که همه جهانیان امکان سخن گفتن دارند.

سلیمانی مطرح کرد: آیات قرآن سه صورت به خود گرفته و انعکاس داده است. صورت معنوی قرآن که عمدتا با قلب و ادراکات به آن مفاهیم دست پیدا می‌کنیم، صورت گفتاری که شنیداری را هم شامل می‌شود و صورت تصویری که جنبه نوشتاری قرآن است.

خوشنویس کشورمان گفت: با نزول وحی، حافظان، قرآن را حفظ می‌کردند، سپس قرائت می‌شد و بعد از آن با کتابت تثبیت می‌شد.

وی اضافه کرد: جامعه امروز پرسشگر است. در دنیای امروز سعی می‌شود از همه چیز قداست زدایی شود. رسانه‌ها اسرار را فاش و به صراحت بیان می‌کنند. در این فضا باید به ظرفیت‌های جدید اهمیت داد و در قالب‌های گذشته متمرکز نشد.

سلیمانی خاطرنشان کرد:هنرمند باید با مطالعات دقیق وارد دنیای جدید شود و با مخاطبان ارتباط برقرار کند. به طور کلی، در دنیای امروزی باید با زبان و بیان نو با مخاطبان گفت‌وگو کرد.

بنابر این گزارش، دوازدهمین نشست تخصصی «قرآن کریم، میراث مشترک جهان اسلام در آیینه خوشنویسی» شامگاه امروز، چهارشنبه (۷ اردیبهشت‌ماه) در مصلی امام خمینی(ره) تهران برگزار شد. در این نشست، شهاب شهیدانی، خوشنویس و استادیار دانشگاه لرستان از ایران، علیرضا هاشمی نژاد، سرپرست گروه پژوهش‌های هنر پژوهشکده فرهنگ اسلام و ایران دانشگاه شهید باهنر کرمان و احمد دیاب، هنرمند خوشنویس از لبنان سخنرانی می‌کنند.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.